ARCHItekturki

Zajęcia w piątek, godz. 16.30-18.00.

Uczestnicy: dzieci 6-10 lat.

Instruktor Bożena Wiśniewska.

Opłata ryczałtowa 80 zł/m-c obejmuje materiały. Pojedyncze zajęcia 27 zł.

Z lotu ptaka i żabiej perspektywy. Zamiast kupić – zrób. Zajęcia architektoniczno-plastyczne, których celem jest szersze zainteresowanie dzieci otaczającą je rzeczywistością, światem współczesnym, zwrócenie uwagi na znaczenie edukacji architektonicznej, rozwijanie wraż­liwości przestrzennej i ekologicznej, kreowanie przyszłych gustów, zapoznanie dzieci z cechami krajobrazu, troska o jakość najbliższego otoczenia, street art od strony sztuki i twórczego działania.

Nagroda SŁONECZNIKI 2019 prznana przez rodziców, jako najbardziej rozwojowa inicjatywa dla dzieci w Warszawie:

Uzasadnienie werdyktu: Pewnie nie zawsze podoba nam się to, co nas otacza – szare budynki, szpetne budy, przypadkowe dobudówki. Tym bardziej ważne jest kształtowanie w najmłodszych wrażliwości estetycznej, artystycznej, odpowiedzialności za otoczenie.
Architekturkom - za budowanie piękniejszego świata, zapełnianie przestrzeni miejskiej sztuką oraz wzmacnianie u dzieci architektonicznego smaku w formie architektoniczno – plastycznych zajęć.

Bożena Wiśniewska: Wszystko wokół nas jest zaprojektowane. Szkoła, zabawki, książki a nawet sygnalizacja świetlna. Na warsztatach rozglądamy się uważnie wokół  siebie. Prześledzimy drogę od „budynku” do „domu”, od „przestrzeni” do „miejsca”. Wspólnie zbudujemy kryjówkę ogrodową, zaprojektujemy nową  wersję znanych sprzętów domowych, zastanowimy się jak zrealizować marzenie o ogrodzie w mieście. Wymyślimy dekorację do specjalnego  pokoju. Postaramy się zebrać wszystkie przemyślenia i przedstawić je na własnoręcznie wykonanych makietach.

Celem warsztatów jest szersze zainteresowanie dzieci otaczającą je rzeczywistością, światem współczesnym i zagadnieniami jakie się  z tym  wiążą:

  • zwrócenie uwagi na duże znaczenie edukacji architektonicznej, architektura tak jak muzyka jest sztuką
  • wczesne rozwijanie wrażliwości przestrzennej (kreowanie przyszłych gustów)
  • zapoznanie dzieci z tradycjami architektury (w tym regionalnej) oraz charakterystycznymi cechami krajobrazu (dzieci uczą się odpowiedzialności za otaczającą je przestrzeń, mogą mieć realny wpływ na poprawę jej jakości).

Troskę o jakość najbliższego otoczenia, ekologię, street art., przestrzeń, tożsamość i wiele innych zagadnień postaramy się "ugryźć"  od strony  sztuki i kreatywnego działania.

Oto przykładowe tematy zajęć:

1. PAN TOM BUDUJE DOM
Inspiracją jest książeczka F. i S. Themersonów. Poznając poszczególne etapy projektowania dzieci wymyślają, a następnie budują domek dla ukochanej osoby albo ulubionej maskotki. Dowiadują się co to jest architektura, projekt, kto to jest architekt, jak pracuje,  po co nam domy,  mieszkania, z czego składa sie dom.

2. ZWARIOWANE - ZACZAROWANE
Skrzynki na listy
Jak ożywić, odmienić skrzynki na listy? Czy kolor, forma, wyobraźnia mogą odmienić szarość otoczenia? Nauczymy się jak wykorzystywać  materiały z zasobów domowych.

3. DOMKI NA DRZEWIE
Jakie są plusy mieszkania na drzewie?
Wiedzą o tym ptaki, wiewiórki, misie koala. Zbudujemy kokony, pajęczyny, korytarze, drewniane pensjonaty z gałązek, patyczków, rolek  po  papierach, plasteliny, sznurków, taśm, podkładek ze styropianu.

4. PROJEKTOWANIE TO WYZWANIE
Zaprojektujemy i wykonamy tajne przejście i dźwig (winda) dla zwierzaka.

5. FONTANNA - co to jest przestrzeń publiczna
Miejsce w mieście.

6. DOMKI NA WODZIE
Jak i z czego budują w róznyczh miejscach na Ziemi.

7. DOMKI DLA BOHATERÓW KSIĄŻEK
Architektura i literatura. Jak mieszka Kłapouchy, Muminki, Alicja.

8. ARCHITEKTONICZNE MELODIE
Co wspólnego ma architektura z muzyką - kompozycja, rytm, akcent, skala.

9. DOBRY DOM
Architektura szyta na miarę. Przybliżenie pojęć: forma, kolor, wzór, faktura.

10. MOBILNY DOM
Podróżować każdy może.

11. SZAŁAS, CHATA, DWÓR
Jak kiedyś budowano, w jakiej okolicy usytuowany jest projekt.

12. PAŁAC, ZAMEK, RATUSZ, KOŚCIÓŁ, BASZTA
Po co nam duże budowle. Pojęcia: duży - mały, wysoki - niski, okrągły - kwadratowy.

13. FASADA, ELEWACJA
Czy budowle maja twarz? Czy muszą być jednakowe, czy muszą do siebie pasować?

14. TAJEMNICZY OGRÓD
Projektowanie ogrodów i zieleni wokół nas.

15. W ZGODZIE Z SĄSIADEM
Jak ważny jest kontekst sąsiedztwa -  obecność zastanego otoczenia.
Inność, tożsamość. Dialog w przestrzeni.

 

Zobacz także

Słoneczniki 2019 dla ARCHItekturek
08 października 2019

Słoneczniki 2019 dla ARCHItekturek