Wokół brzmienia autentycznego

Wokół brzmienia autentycznego

22, 29 lipca i 5 sierpnia 2020

Jak brzmiały historyczne fortepiany? Dlaczego są tak niezwykłe? Na których z nich grali polscy kompozytorzy?

Zapraszamy na cykl spotkań – audycji on-line, w których zabierzemy Państwa w podróż w czasie do dziewiętnastowiecznej Warszawy. Na unikatowych fortepianach z epoki Justyna Kreft wykona kompozycje twórców działających w Warszawie, m.in. Franciszka Lessla, Fryderyka Chopina, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego.

Podczas audycji będzie można przekonać się, jak dawne fortepiany różniły się od współczesnych, zarówno pod względem budowy, jak i brzmienia. Idei cyklu audycji przyświeca chęć odtworzenia realnego brzmienia dawnych fortepianów, prezentacja utworów w takim kształcie, jak słyszała to niegdyś publiczność warszawska. Audycje skierowane są do wszystkich mieszkańców Warszawy, zarówno dorosłych jak i dzieci i młodzieży.

Koncert: Fortepian w czasach Chopina

Podczas pierwszego spotkania będzie można wsłuchać się w niezwykłe brzmienie fortepianu francuskiej wytwórni Pleyel, pochodzącego z 1842 roku, który przeszedł renowację w pracowni Andrzeja Włodarczyka. Na historycznym fortepianie Justyna Kreft wykona wybrane Mazurki Fryderyka Chopina. 

Koncert: W kręgu warszawskim

Bohaterem odcinka jest kopia warszawskiego fortepianu pochodzącego z 1830 roku, powstała niedawno w pracowni Andrzeja Włodarczyka. Prezentowana, unikatowa replika wzoruje się na jednym z najwcześniejszych instrumentów wytwórni Krall&Seidler - najbardziej nowoczesnej firmy fortepianowej działającej na ziemiach polskich w XIX wieku, która słynęła z doskonałej jakości produkcji. Pod palcami Justyny Kreft usłyszymy Wariacje a-moll Franciszka Lessla.

Koncert: Taneczne inspiracje

W kończącej audycji cyklu „Wokół brzmienia autentycznego” przeniesiemy się do roztańczonej Warszawy I połowy XIX wieku. Tym razem aż dwa fortepiany w jednym odcinku, istotnie różniące się brzmieniem i konstrukcją: angielskiej wytwórni Broadwooda i kopii polskiej firmy Kralla&Seidlera. Tańce kompozytorów związanych z Warszawa, m.in. Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Marii Szymanowskiej, pozwolą porwać się dawnym rytmom dworskim i ludowym.

Jak brzmiały historyczne fortepiany? Dlaczego są tak niezwykłe? Na których z nich grali polscy kompozytorzy?

Przekonacie się, jak dawne fortepiany różniły się od współczesnych, zarówno pod względem budowy, jak i brzmienia. Idei cyklu „Wokół brzmienia autentycznego” przyświeca chęć odtworzenia realnego brzmienia dawnych fortepianów, prezentacja utworów w takim kształcie, jak słyszała to niegdyś publiczność warszawska. Audycje skierowane są do wszystkich mieszkańców Warszawy, zarówno dorosłych jak i dzieci i młodzieży.

Justyna Kreft

Pianistka i klawesynistka, zafascynowana grą na instrumentach historycznych. Laureatka programu stypendialnego MKiDN „Młoda Polska”; II nagrody IV Akademickiego Konkursu Klawesynowego w Poznaniu, I nagrody  XII Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie, II nagrody XIV Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego w Koninie. W 2018 roku została półfinalistką I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie.

Artystka kształciła się pod kierunkiem prof. Katarzyny Popowej – Zydroń w Gdańsku, a następnie ukończyła Uniwersytet Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie równolegle w klasach fortepianu prof. Ewy Pobłockiej oraz klawesynu prof. Aliny Ratkowskiej. W 2019 roku uzyskała tytuł doktora w zakresie gry na klawesynie oraz ukończyła Królewskie Konserwatorium Muzycznym w Brukseli w klasie fortepianu historycznego prof. Claire Chevalier. Podczas kursów mistrzowskich pracowała z takimi artystami, jak Christophe Rousset, Matti Raekalio, Ralf Nattkemper, Piet Kujiken, Tobias Koch, Andreas Staier, Alexei Lubimov, Friedemann Rieger, Piotr Jabłoński.

Artystka występując zarówno w roli pianistki jak i klawesynistki, dysponuje bogatym repertuarem. Koncertowała m. in. w Muzeum Handel & Hendrix House w Londynie, Muzeach Instrumentów Muzycznych w Berlinie i w Brukseli, w Narodowej Akademii Sztuki i Nauki w Czelabińsku, w Filharmonii Narodowej i Zamku Królewskim w Warszawie, podczas licznych festiwali, m.in. podczas Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, występując z Kwartetem Śląskim.

Laureatka wielu stypendiów: Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministra Kultury, „Pianale Klavierakademie” w Niemczech, wielokrotnie Prezydenta m.st. Warszawy im. Jana Pawła II.