Przedstawienie i warsztaty: Ostatni dzwonek

Przedstawienie i warsztaty: Ostatni dzwonek

19 kwietnia 2012


Interaktywne przestawienie teatralne „Ostatni dzwonek“ oraz mini warsztaty. Przedstawienie stworzone w oparciu o prawdziwe przypadki konfliktów i przemocy znane z polskich szkół oraz doświadczenia pedagogów i nauczycieli, jest częścią programu realizowanego przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA przy współudziale Biura Edukacji Miasta Stołecznego Warszawy.

Źródła i cele
Głównym celem „SPOKO“ jest kształtowanie wśród młodzieży umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie z przemocą rówieśniczą, a tym samym ograniczenie rozmiaru zachowań problemowych na terenie szkół gimnazjalnych.
Przedstawienie wykorzystane w projekcie zostało stworzone w oparciu o prawdziwe przypadki konfliktów i przemocy znane z polskich szkół oraz doświadczenia pedagogów i nauczycieli, w tym znanego w Polsce i na świecie Profesora Johna Somersa z Uniwersytetu w Exeter (Wielka Brytania).
„SPOKO“ stanowi rozwinięcie projektu Prze-móc prze-moc, który od 2008 r. jest realizowany cyklicznie, w dwóch sezonach: wiosennym (marzec-czerwiec) oraz jesiennym (wrzesień-grudzień).

Elementy projektu
Uczniowie gimnazjów biorą udział w trzech etapach projektu.
Etap 1. Interaktywne przestawienie „Ostatni dzwonek“ i warsztaty dramowo-teatralne
Młodzież poznaje historię z życia gimnazjalistów oraz zostaje zaangażowana w działania, które pozwolą na głębsze zrozumienie problemów i motywacji bohaterów oraz zjawisk przemocy i konfliktu. W programie, oprócz spektaklu, mini-wykład i dramowo-teatralna praca w grupach. Zajęcia są prowadzone w sali teatralnej. W każdym spektaklu biorą udział około 2 klasy.

Etap 2. Warsztaty psychoedukacyjne dot. przemocy i konfliktu
Uczniowie każdej klasy, która weźmie udział w zajęciach w interaktywnym przedstawieniu mają następnie możliwość pogłębienia wiedzy i zdobycia nowych doświadczeń podczas 3-godzinnych warsztatów. Są one prowadzone na terenie szkół przez doświadczonego pedagoga, trenera warsztatów psychoedukacyjnych i mediatora.
Uczniowie wchodząc w role (sprawcy, obserwatora, świadka konfliktu, mediatora, negocjatora) uczą się przez doświadczanie, co pozwala lepiej zrozumieć istotę problemów, rozwija empatię, daje szerszą perspektywę i właściwy punkt odniesienia dla codziennych zachowań i postaw.
Uczestnicy otrzymają dodatkowo pakiety materiałów edukacyjnych o konflikcie i przemocy oraz o sposobach radzenia sobie z nimi.

Etap 3. Szkolenie „SPOKO Mediator”
Tych gimnazjalistów, których bliżej zainteresowała tematyka rozwiązywania konfliktów zapraszamy na specjalistyczne szkolenie dotyczące mediacji rówieśniczych. Warsztaty odbywają się w siedzibie Stowarzyszenia lub na terenie szkół. Uczniowie poznają techniki aktywnego słuchania, parafrazę oraz zasady i fazy mediacji. Wchodzą w rolę mediatora a także stron konfliktu uczestniczących w mediacji. Na zakończenie szkolenia każdy uczestnik otrzymuje materiały edukacyjne, zaświadczenie oraz specjalny znaczek „SPOKO Mediator”.

Korzyści dla uczniów
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie:

  • Lepiej się wzajemnie poznają i zintegrują.
  • Poznają bliżej problematykę konfliktu i przemocy.
  • Poznają konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów.
  • Dowiedzą się jak reagować na przemoc oraz gdzie szukać wsparcia i profesjonalnej pomocy w sytuacjach kryzysowych.

Propozycja dla nauczycieli
Nauczyciele i pedagodzy mogą uczestniczyć w dwudniowych warsztatach z zakresu komunikacji i rozwiązywania konfliktów oraz dramowych technik pracy z uczniami. Zajęcia są organizowane przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli, która działa przy Stowarzyszeniu STOP-KLATKA. Uczestnicy otrzymują materiały edukacyjne, w tym książkę o wykorzystaniu dramy do pracy z grupą oraz zaświadczenia. Wystawiamy rachunki.

Więcej informacji: www.stop-klatka.org.pl.

Warszawa teatr edukacja młodzież edukacja kulturalna warsztaty czas wolny