Orkiestra Św. Mikołaja
16 grudnia (niedziela) 2007
Sala teatralna DK „Zacisze”
W koncercie wzięli udział:
- Anna Bielak – skrzypce, śpiew
- Agnieszka Kołczewska – bębny, instrumenty perkusyjne
- Maria Natanson – skrzypce, śpiew
- Bogdan Bracha – śpiew, skrzypce, fujarki, inst.. stroikowe
- Piotr Majczyna – mandola, kobza, gitary, śpiew
- Marcin Skrzypek – gitara, mandolina, koboz, cymbały, bębenki, śpiew
- Robert Brzozowski – kontrabas
To jeden z zespołów, które "wymyśliły" folk w Polsce. Bez wątpienia należy do elity zespołów folkowych w kraju. Przez niektórych znawców tematu uważana jest za kapelę, która ukształtowała styl folkowego muzykowania lat dziewięćdziesiątych, tworząc podstawy popularności tej muzyki w ostatnich czasach. Muzykę "Orkiestry", w odróżnieniu od innych popularnych zespołów tego nurtu, cechuje stosowanie wyłącznie instrumentów akustycznych i techniki tzw. "białego" śpiewu. W swoich aranżacjach grupa chętnie stosuje rzadkie instrumenty jak dutar czy cymbały. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę. Jako jedna z pierwszych kapel, wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim.
Anna Bielak – skrzypce, śpiew
Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia w klasie skrzypiec M. Świecy. Absolwentka Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Grała muzykę irlandzką w lubelskim zespole Samhain. Od roku 2002 gra w Odpuście Zupełnym. Współpracuje z młodym lubelskim kompozytorem Rafałem Rozmusem (m.in. muzyka na żywo do filmów niemych). Zafascynowana kulturą skandynawską, muzyką i językiem szwedzkim. Gra na szwedzkiej nyckelharpie. Obecnie pracuje jako instruktor-terapeuta w Warsztatach Terapii Zajęciowej w Janowicy (zajęcia z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie) gdzie m.in. prowadzi zespół teatralno-taneczny Figiel.
Jako odważny i sprawny kierowca w klasie maturalnej dostała przezwisko "Hołowczyc". W ramach pomocy w rodzinnej firmie, zaraz po otrzymaniu prawa jazdy eskortowała z Gdańska szwedzki kombajn. Na wiele dań ma osobny system jedzenia, np. jabłko na kwadratowo, kanapkę na okrągło. Lubi meble z Ikei i ubrania z lnu. Lubi spać w busie podczas wyjazdów koncertowych z Orkiestrą. Lubi kiedy Bogdan mówi SZCZENIACZEK. Obsesje i hobby: sprawdzanie poczty elektronicznej i statystyk swoich stron internetowych. Szaleje za kotami rasy Main Coon. Słucha rocka progresywnego: Dream Theater, Kansas, OSI, Chroma Key, Planet X, folku skandynawskiego: Väsen, Ranarim, Kraja. W wolnym czasie śpi.
W Orkiestrze od 2000.
Agnieszka Kołczewska – bębny, instrumenty perkusyjne
Ukończyła studia licencjackie na UMCS w Lublinie (animator i menedżer kultury, spec. teatr). Uczęszczała do klasy perkusji w Szkole Muzycznej im. Artura Rubinsteina w Lublinie. Od 1992 roku związana ze lubelskim środowiskiem muzycznym. Uczestniczyła w wielu projektach m.in. Igor & B.B.K. Acoustic Sound (muzyka autorska), współtworzyła grupę bębniarzy Gonble. Współzałożyciel i menedżer formacji Jahiar Group (muzyka perska). Od marca 2006 współpracuje z kompozytorem Rafałem Rozmusem, autorem muzyki m. in. do filmów "Tajemnice Watykanu" i "Tryptyk Rzymski", w której nagrywaniu uczestniczyła. W latach 2002-2005 organizowała międzynarodowy Festiwal Kultury i Muzyki Orientalnej "Orient Lublin". Od lat prowadzi cieszące się dużym powodzeniem warsztaty bębniarskie. Jest liderem grupy Escola! Ritmo.
Uwielbia podróże i przygody – lato, przestrzeń (zielone pola), życie pełne wrażeń. Zbiera m.in. biżuterię i skarpetki – ma ich około 300 par. Bardzo towarzyska. Zawsze pamięta o urodzinach bliskich i przyjaciół, czym zadziwia otoczenie. Uwielbia grać koncerty i dobrze się czuje na scenie. Bardzo przyzwyczaja się do rzeczy i ludzi. Obsesje: ład i porządek. Boi się pająków.
Maria Natanson – skrzypce, śpiew
Obdarzona niezwykłym głosem i talentem muzycznym. Gra na skrzypcach (wieloma technikami i stylami), altówce, kontrabasie. W wieku 16 lat przerwała naukę w szkole muzycznej i samodzielnie wyjechała na 3 lata w Karpaty, bo nie interesowała ją klasyka tylko muzyka ludowa, której szkoły muzyczne nie uczą. Tam podpatrywała naturszczyków m.in. z Żywca, Szczyrku, Zakopanego i Bukowiny Tatrzańskiej. Chodzący śpiewnik piosenek słowackich. Zna język cygański. Fascynuje ją muzyka cygańska (przede wszystkim śpiew) i bliskowschodnia oraz kultura Wschodu.
W Orkiestrze od 2006.
Bogdan Bracha – śpiew, skrzypce, fujarki, inst.. stroikowe
Założyciel i lider Orkiestry św. Mikołaja. Muzyk z zamiłowania i animator kultury. Twórca takich projektów muzyczne jak: Się Gra – muzyka bałkańska (I nagroda na Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w 1998, udział w Festiwalu Folkowym Europejskiej Unii Radiowej w Portoroż w 1998, CD "Się gra" MTJ 2000), Odpust Zupełny – muzyka dawna (Grand Prix Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w 2003), Kapela Łem. Od 1991 r. pracuje w Akademickim Centrum Kultury Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Ludowej "Mikołajki Folkowe" i Spotkań Ludzi Gór. Współtwórca idei pisma folkowego "Gadki z Chatki".
Na ojcowiźnie pod Lublinem postawił chatkę z gliny, zaczynając od dachu, obok spichlerzyk mieszkalny. Tam co roku wraz z grupą entuzjastów robi kiełbasy. Uwielbia wykorzystywać możliwości nowoczesnych wynalazków cyfrowych. Były harcerz-idealista, potem rewolucjonista. Świetny gawędziarz i kierownik grupy obdarzony ponadprzeciętna orientacją w terenie i pamięcią topograficzną. Wysokiej klasy artysta improwizacji organizacyjnej. Gdyby mógł, to by nie spał. Podróży busem nie znosi i wtedy najchętniej śpi. Cyganka wywróżyła mu, że drugiej połowie życia będzie bogaty, więc spokojnie czeka.
W Orkiestrze od zawsze.
Piotr Majczyna – mandola, kobza, gitary, śpiew
W szkole podstawowej przez 5 lat uczęszczał do Państwowego Ogniska Muzycznego w Międzyrzecu Podlaskim w klasie fortepianu. W szkole średniej samodzielnie rozpoczął naukę gry na gitarze. Od 1999 obracał się w środowisku Orkiestry św. Mikołaja uczestnicząc w projekcie Dziwny Chór Ence Pence i zgłębiając techniki gry na instrumentach strunowych (kobzie, mandoli, sazie, oud). Od 2000 gra w Odpuście Zupełnym. Współpracował z zespołami Jahiar Group, Swoją Drogą i Się Gra Trio. Prowadził też warsztaty wokalne w Niemczech i w Polsce. Główny twórca najnowszego repertuaru Orkiestry. Obecnie w pozaorkiestrowej działalności skupia się na założonym wraz z Marysią Natanson grupie Caci Vorba.
Absolwent prawa UMCS, kiedyś szczudlarz i pilot wycieczek, do czego ma naturalny talent. Uwielbia podróże bez z góry określonego celu w kierunku południowym. Roztrzepaniec i gawędziarz. Od szkoły średniej fascynuje go język Gombrowicza, a od 10 lat go muzyka bałkańska i bliskowschodnia. Kiedyś dobudowywał do radia wzmacniacze fal, aby nocami łapać rozgłośnie rumuńskie, serbskie i greckie. Zainteresowania: historia, historii sztuki. Hobby: etnomuzykologia. Obsesja: lingwistyka historyczno-porównawcza. Biegle posługuje się słowackim. Uczy się rumuńskiego. Poza folkiem lubi m.in. rock z przełomu 60. i 70. stary jazz a'la Django Reinhardt i Jeffa Buckleya. Ostatnio wciąga go elektronika w bałkańskiej muzyce etno.
"Moja pierwsza świadomie zakupiona kaseta z muzyką ludową to "Huculskie Muzyki" - koncert Kumłyka z "Mikołajków Folkowych". Kupiłem ja łażąc po Bieszczadach. Wtedy jeszcze w ogóle nie wiedziałem, co to jest Orkiestra. A jakieś 10 lat później nagrałem z Kumłykiem płytę. Uważam, że jest to zjawiskowy zbieg okoliczności, albo przeznaczenie...? To była jedyna kaseta w muzeum w Jabłonkach. Gdybym jej nie kupił, to możliwe że nigdy bym się nie zetknął z taką muzyką."
W Orkiestrze od 2004.
Marcin Skrzypek – gitara, mandolina, koboz, cymbały, bębenki, śpiew
Muzyk samouk. Z wykształcenia anglista. Muzyk Odpustu Zupełnego od początku istnienia grupy (2000). Pracuje w Ośrodku "Brama Grodzka - Teatr NN", gdzie m.in. redaguje pismo "Scriptores" i prowadzi Forum Kultury Przestrzeni. Autor projektu rewitalizacji doliny połemkowskiej wsi Jawornik pt. "Rezerwat Pustki". Fotograf (wystawa "Życie po życiu. Cmentarze Roztocza"), plastyk (m.in. typografia, plakaty "Mikołajków Folkowych"), teoretyk kultury i folku. Autor nikomu nieznanej relacyjnej teorii "dania semiotycznego". Niewybredny śpioch i żarłok. Racjonalny pesymista i perfekcjonista. Wielbiciel literatury s-f (Lem, Le Guin, Stevenson, Dukaj). Zdeklarowany turysta, ostatnio platoniczny. Lubi ruch, naturę, ciszę, góry i morze oraz kobiety w spódnicach z wystająca halką. Odpoczywa przy pracy fizycznej i manualnej z wyjątkiem odkurzania i zbierania jagód. Ma kompleks niższości z tego powodu, że nie może krótko powiedzieć, czym się zajmuje w życiu. Muzyczne sentymenty: Doors, Talking Heads. Teraz słucha wszystkiego, co daje mu poczucie snobistycznej dumy. W busie robi się agresywny, słysząc odgłos popularnych radiostacji. Prywatnie mąż Agnieszki Mateckiej, manager i animatorki Orkiestry. Dwoje dzieci: Michał (niecałe 4 lata) i Marysia (niecały rok). Obsesja: logistyka życia codziennego.
W Orkiestrze od 1992.
Robert Brzozowski – kontrabas
Ukończył Szkołę Muzyczną II stopnia w Lublinie w klasie kontrabasu w Dariusza Waćkowskiego z maksymalną ilością punktów. Ukończył Akademię Muzyczną w Bygdoszczy w klasie kontrabasu u prof. Wenancjusza Kurzawy i prof. Piotra Kurzawy. Uczestniczył w sympozjach i warsztatach kontrabasowych prowadzonych przez prof. Klausa Trumpfa (Akademia Muzyczna w Wiedniu), Mścisława Rotropowicza i Miszę Majskiego. Po ukończeniu studiów pracuje w Filharmonii Lubelskiej i Lubelskiej Orkiestrze Kameralnej. Jest założycielem kwartetu smyczkowego "Dolce vita" istniejącego od 2002. Współpracował orkiestrami symfonicznymi w Toruniu, Olsztynie, Gdańsku, Operą w Bydgoszczy, Filharmonia Pomorską, Operą Gdańską. Za sukces uważa prace pod dyrygentami tej klasy co Krentz, Kord, Maksymiuk, Witt, Salwarowski, Kasprzyk, Blaszczyk, Zubin Mehta, Rychert, Simca Heled, Kennedy, Penderecki, Czyż, Karshbaum, również granie ze sławami muzyki klasycznej, np. Kennedy, Josefovitsh, Brodski, Maiski, Kulka, Jakowicz, Kowalski. Gra w projektach muzycznych spoza dziedziny muzyki klasycznej - Lubelskiej Federacji Bardów, "Się gra", "Odpuście Zupełnym" oraz w spektaklu opartym na opowiadaniu Isaaka Singera "O tym jak Fajwł szukał samego siebie" wyreżyserowanym przez Tomasza Pietrasiewicza z Ośrodka Brama Grodzka "Teatr NN".
W Orkiestrze od 2004.
Koncert otworzył wystawę malarstwa Krystyny Czeremchy i Lidii Starzyńskiej „Spojrzenia”.
Wystawę można oglądać do 7 stycznia 2008r.