(Na)dajemy kulturę!

(Na)dajemy kulturę!

Ruszyła wspólna kampania wizerunkowa warszawskich domów kultury!

3 września 2018

Zakurzona paprotka na oknie, szare linoleum i znudzona sekretarka pijąca kawę? Warszawskie domy kultury już dawno przestały przypominać swoje stereotypowe PRL-owskie odpowiedniki. Współczesne domy kultury to nowocześnie zarządzane, dynamicznie zmieniające się instytucje z ogromnym potencjałem społecznym, miejsca twórczej energii,  spotkań z drugim człowiekiem i projektów zmieniających świat. Co więcej, ostatnio połączyły swoje siły pod hasłem „(Na)dajemy kulturę!”, by wspólnie powiedzieć: razem możemy więcej!

Warszawskie Domy Kultury to coś więcej niż sieć. To oddolna inicjatywa pracowników działających na rzecz rozwoju publiczności w dzielnicowych ośrodkach kultury, które – mimo że różnią się od siebie wieloma rzeczami: wielkością, repertuarem, sposobem zarządzania czy wysokością dotacji – mają wspólną misję, wartości, a także grupy docelowe, do których kierują swoje działania.

Czym jest warszawski dom kultury dzisiaj? To przestrzeń, w której warszawiacy znajdą coś dla siebie: dzieci - zajęcia, które rozbudzą w nich prawdziwą pasję, młodzież - warsztaty, podczas których zbuduje wiarę w siebie i własne możliwości, dorośli zaś  przypomną sobie o swoich zainteresowaniach, na które nigdy nie było czasu. Poza tym koncerty, spektakle teatralne, stand-upy, wystawy, zajęcia z robotyki, animacji komputerowej, social media, urban jungle, chustowania czy innych aktywności, którymi interesują się mieszkańcy stolicy. Współczesne domy kultury to miejsca żywe, otwarte na lokalną społeczność, podążające za trendami i wskazujące kierunki działań.

Menadżerowie warszawskich domów kultury już dawno wyszli ze swojej strefy komfortu. Konsekwentnie uzupełniają swoje kwalifikacje, podnoszą kompetencje i co najważniejsze – wymieniają się doświadczeniami, m.in. dzięki realizowanym od kilku lat przez stołeczne Biuro Kultury wspólnie z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. Edukacji Kulturalnej, Anną Michalak-Pawłowską projektom, tj. Warszawski Program Edukacji Kulturalnej, Laboratorium Edukacji Kulturalnej, czy też aktywnie działając w sieci ADESTE – projekcie Biura Kultury na rzecz rozwoju publiczności warszawskich instytucji kultury. Wszystko po to, by coraz lepiej odpowiadać na potrzeby odbiorców.

WIECZÓR W DOMU KULTURY CZY SERIAL „NA NETFLIXIE”?

Ostatnie badania publiczności w Warszawie (Aktywność kulturalna warszawiaków. Segmentacja, m.st. Warszawa 2018) bardzo jasno wskazują, że uczestnictwo w kulturze nie oznacza już tylko konsumpcji tradycyjnie rozumianych dziedzin sztuki, jak literatura, muzyka czy malarstwo, ale obejmuje znacznie szersze spektrum działań: oglądanie seriali, granie w gry, uprawianie własnej twórczości czy angażowanie w aktywność kulturalną dzieci przez ich opiekunów. Dlatego też rozwój publiczności warszawskich domów kultury wymaga dzisiaj zupełnie innych narzędzi i innej wrażliwości niż jeszcze kilka lat temu. Trzeba zastanowić się nad tym, w jaki sposób na nowo zdefiniować rolę domu kultury w świecie, w którym zdemokratyzowała się twórczość, a instytucjami kultury stały się nowe media: Youtube, Instagram czy Netflix.

Proponowanie wszystkim takiej samej oferty kulturalnej w taki sam sposób nie ma już sensu. Zarówno programowanie, jak i komunikacja instytucji kultury powinny dostosować się nie do kryterium wieku, płci czy statusu społecznego, ale do grup składających się z podobnych sobie osób: o podobnych zainteresowaniach i wartościach, sposobach spędzania wolnego czasu czy oczekiwań dotyczących aktywności kulturalnej.

WSPÓLNA KAMPANIA „(NA)DAJEMY KULTURĘ!”

Kampania wizerunkowa warszawskich domów kultury rusza 3 września 2018 od startu nowej wspólnej strony internetowej www.nadajemykulture.pl, na której w szybki sposób można wyszukać dom kultury w swojej dzielnicy. We wrześniu w większości domów kultury odbywają się także dni otwarte, podczas których każda instytucja prezentuje ofertę całorocznych zajęć: można spotkać się z instruktorami i pracownikami, zgłosić swoje pomysły czy po prostu przyjść i porozmawiać.

Dzięki wspólnej kampanii wizerunkowej warszawskie domy kultury wreszcie mają szansę zaistnieć na nowo w świadomości mieszkańców stolicy jako miejsca, z którymi można się identyfikować, w których warto bywać i w których warto się pokazać. Warszawska publiczność jest ogromna, a ośrodki kultury bardzo pojemne – trzeba tylko znaleźć sposób, jak je ze sobą połączyć.

Warszawskie Domy Kultury biorące udział w kampanii

  • Białołęka: Białołęcki Ośrodek Kultury
  • Bielany: Bielański Ośrodek Kultury
  • Mokotów: Centrum Łowicka, Dorożkarnia, Dom Kultury Kadr, Służewski Dom Kultury
  • Ochota: Ośrodek Kultury Ochoty
  • Praga Południe: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Prom Kultury Saska Kępa
  • Praga Północ: Dom Kultury Praga
  • Rembertów: Dom Kultury Rembertów, Dom Kultury Wygoda
  • Targówek: Dom Kultury Zacisze
  • Ursus: Ośrodek Kultury Arsus
  • Ursynów: Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów
  • Wawer: Wawerskie Centrum Kultury
  • Wilanów: Centrum Kultury Wilanów
  • Włochy: Dom Kultury Włochy
  • Wola: Wolskie Centrum Kultury

 

Kontakt dla mediów w sprawie kampanii

Więcej informacji: www.nadajemykulture.pl