Przyszłość dla wszystkich

Napis FUTURE ułożony z drewnianych klocków.

16 września 2024

Zapraszamy do udziału w projekcie PRZYSZŁOŚĆ DLA WSZYSTKICH - Wspieranie Współpracy Międzypokoleniowej poprzez Futures Literacy (FFA), który rozpoczniemy od października 2024.

Udział w projekcie może wziąć 15 osób, studentów UTW DK Zacisze. Zapisy u koordynatorki UTW.

Terminy spotkań:

  • 9 października, środa, godz. 10.00-12.15
  • 16 października, środa, godz. 10.00-12.15
  • 6 listopada, środa, godz. 10.50-12.50
  • 27 listopada, środa, godz. 14.00-16.15  -Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 4, Aleja Władysława Reymonta 16
  • 3 grudnia, środa, godz. 11.00-13.15
Zajęcia poprowadzą:
Marta Czapnik-Jurak - socjolożka, socjoterapeutka i kulturoznawczyni. Jest zatrudniona jako adiunkt w Zakładzie Teorii i Metod Pracy Socjalnej Uniwersytetu Warszawskiego. Od lat łączy działalność naukową z bezpośrednią pracą na rzecz grup defaworyzowanych w organizacjach pozarządowych. Popularyzatorka pracy metodą streetworkingu.
Jej zainteresowania badawcze obejmują m.in. sektor obywatelski, migracje oraz pracę socjalną. Aktualnie prowadzone przez nią badania koncentrują się na zagadnieniach dostępności rynku mieszkaniowego w Polsce. W swoich pracach stara się eksponować nieoczywiste obszary funkcjonowania osób wykluczonych (np. nowe technologie w procesie readaptacji osób w kryzysie bezdomności).
 
Joanna Starczewska- psycholożka i trenerka CASE Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, znana niektórym studentkom UTW z realizowanego w ubiegłym roku projektu "Senior się liczy" nt. edukacji finansowej i bezpieczeństwa w sieci. Współpracuje z osobami w różnym wieku, szukając tego, co łączy. Entuzjastka (nienudnego) uczenia się przez całe życie.

Głównym celem projektu „PRZYSZŁOŚĆ DLA WSZYSTKICH - Wspieranie Współpracy Międzypokoleniowej poprzez Futures Literacy (FFA)” jest zachęcanie obywateli do aktywnego udziału w życiu ich społeczności lokalnych, z naciskiem na promowanie współpracy międzypokoleniowej. Projekt, skierowany do osób starszych oraz młodzieży przebywającej w ośrodkach socjoterapii (oraz ich wychowawców), wyznacza następujące cele:

  • Rozwiązywanie problemów społecznych między pokoleniami i wspieranie uczenia się przez całe życie
  • Zwalczanie stereotypów, poprawa wzajemnego zrozumienia i wiedzy
  • Transfer wiedzy między Norwegią a Polską oraz wymiana doświadczeń w stosowaniu narzędzi myślenia o przyszłości w pracy z grupami międzypokoleniowymi
  • Wyposażenie seniorów i (społecznie niedostosowanej) młodzieży w narzędzia Alfabetu Przyszłości, aby pomóc im osiągnąć cele rozwojowe odpowiednie dla ich etapu życia
  • Podnoszenie świadomości na temat lokalnego środowiska oraz poczucia odpowiedzialności i sprawczości w celu jego poprawy

Aby osiągnąć te cele, projekt wykorzystuje innowacyjne podejście Futures Literacy, mające na celu wzmocnienie i zaangażowanie tych dwóch kluczowych grup demograficznych. Futures Literacy to koncepcja i metodologia opracowana przez UNESCO, która zmienia sposób postrzegania i angażowania się w przyszłość. Jest to umiejętność i ramy, które mają na celu zwiększenie zdolności do zrozumienia, nawigacji i kształtowania złożonej i niepewnej natury przyszłości.

Oprócz podejścia Futures Literacy, projekt przewiduje dodatkowe działania mające na celu rozwiązanie kluczowych problemów i zachęcanie do współpracy międzypokoleniowej, takie jak:

  • Warsztaty anty-stereotypowe i integracyjne, które zapewnią platformę dla obu pokoleń do otwartej dyskusji i wyzwań wobec stereotypów, które mogą utrudniać skuteczną współpracę i zrozumienie
  • Projektowanie gry miejskiej: osoby starsze będą przewodzić w projektowaniu gry miejskiej dla młodzieży, oferując im możliwość odkrycia miasta z innej perspektywy
  • Wspólne sadzenie roślin: zorganizowana zostanie aktywność sadzenia kwiatów, aby wspierać aktywne obywatelstwo i świadomość ekologiczną wśród obu grup
  • Wycieczka międzypokoleniowa: jednodniowa wycieczka do muzeum lub na koncert wybrany przez osoby starsze lub młodzież, co może przynieść interesujące doświadczenia dla uczestników

Planowane w projekcie działania wspierają współpracę międzypokoleniową, wykorzystując mocne strony różnych grup wiekowych, co tworzy synergię istotną w kontekście współczesnego świata. Promując zrozumienie, współpracę i wzajemne wsparcie między pokoleniami, możemy wspólnie lepiej dostosowywać się do złożonych wyzwań szybko zmieniającego się świata.

Projekt również wzmocni współpracę dwustronną między Polską a Norwegią w zakresie budowania kapitału społecznego w społecznościach lokalnych. Zostanie to osiągnięte przez współpracę polskiej i norweskiej organizacji, które połączą swoje doświadczenia we wspieraniu aktywnego obywatelstwa w różnych środowiskach, wykorzystując swoje różnorodne obszary wiedzy.

Projekt „PRZYSZŁOŚĆ DLA WSZYSTKICH - rozwój współpracy międzypokoleniowej poprzez umiejętność Futures "Literacy (FFA)” realizowany jest w ramach Inicjatywy dwustronnej „BeFORme” i finansowany w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej finansowanego z Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014 – 2021. Kwota dofinansowania wynosi 473 150 zł.

Finansowanie: Fundusz Stosunków Dwustronnych (FBR), Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 oraz Norweski Mechanizm Finansowy 2014-2021

Lider Projektu: CASE

Partner Projektu: Fremtenkt

 

 

ORGANIZATORZY:

DOFINANSOWANIE: