Trening pamięci i nauka szybkiego czytania

Zajęcia we wtorek, godz. 17.10-18.40

Instruktor Anna Kaczyńska

Uczestnicy: dzieci i młodzież 10-14 lat

Pierwsze zajęcia: 17 września 2024 (wtorek)

Opłata: 539 zł/semestr

Semestr I (15 zajęć) 17.09.2024-7.01.2025 

Zajęcia przeznaczone dla dzieci, które chcą pracować nad koncentracją oraz efektywnością swojej nauki, poznać techniki ułatwiające zapamiętywanie oraz zasady szybkiego czytania. Spotkania są połączeniem teorii z praktycznymi ćwiczeniami indywidualnymi oraz grupowymi.

Zajęcia przeznaczone dla dzieci wieku 10-14 lat, które chcą:

  • pracować nad koncentracją oraz efektywnością swojej nauki,
  • poznać techniki ułatwiające zapamiętywanie oraz zasady szybkiego czytania,
  • twórczo i miło spędzać czas.

Spotkania łączą teorię z praktycznymi ćwiczeniami indywidualnymi oraz grupowymi.

Semestr II  nauka szybkiego czytania (15 zajęć) 18.02.2025-3.06.2025 

Zajęcia II semestru przeznaczone dla dzieci, które chcą poznać zasady szybkiego czytania. Spotkania są połączeniem teorii z praktycznymi ćwiczeniami indywidualnymi oraz grupowymi.

W programie m.in. gimnastyka oczu, zwiększanie pola widzenia i koncentracji na tekście oraz wyrabianie prawidłowych nawyków podczas czytania.

  • Szybkie czytanie to umiejętność niezwykle przydatna nie tylko w nauce ale i w życiu codziennym. W celu opanowania techniki szybkiego czytania należy pracować nad kilkoma obszarami, które zostały zawarte w tematyce naszych zajęć. Należą do nich:
  • Gimnastyka oczu – może pozytywnie wpłynąć na efektywniejsze wykorzystanie narządu wzroku podczas procesu czytania
  • Zwiększanie pola widzenia. Pole widzenia jest to obszar widziany przez nieporuszające się oko. Podczas zajęć poświęconych tej tematyce uczestnicy będą wykonywać ćwiczenia wzrokowe mające na celu zwiększanie pola widzenia. Dzięki temu w momencie fiksacji będą spostrzegać większy obszar tekstu.
  • Skracanie czasu fiksacji. Fiksacja to umiejętność utrzymania spojrzenia na danym obiekcie. W przypadku czytania jest to chwila bezruchu oczu, w czasie której wzrok zatrzymuje się na tekście. Im mniejsza ilość fiksacji w wierszu i krótszy czas na nie poświęcony, tym tekst jest szybciej czytany.
  • Ograniczenie fonetyzacji. Fonetyzacja to powtarzanie w myślach lub na głos czytanych słów. Zjawisko to znacznie spowalnia czytanie. Ograniczenie fonetyzacji pozwoli na zmniejszenie udziału kanału słuchowego, a opieranie się głównie na wzroku przyspieszy czytanie.
  • Ograniczenie regresji podczas czytania. Regresja to kolejne zjawisko, które spowalnia czytanie. Polega ono na powracaniu do wcześniej przeczytanych linijek tekstu.