Wykład UTW: Indyjska mozaika wyznaniowa - hinduzim, sikhizm i bahaizm w społeczeństwie wielokulturowym
29 lutego 2015, poniedziałek, godz. 11.00
Wstęp wolny dla studentów UTW, pozostali 10 zł.
Serdecznie zapraszamy na wykład „Indyjska mozaika wyznaniowa - hinduzim, sikhizm i bahaizm w społeczeństwie wielokulturowym” z cyklu "Religie świata", który wygłosi dr Justyna Turek z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Mozaika etniczna i kulturowa stanowi istotny element obrazu społeczeństwa Indii. Zróżnicowanie obejmuje również wiele religii, które są nierozerwalnie związane z życiem codziennym w Indiach. To właśnie hinduizm oparty na księgach wedyjskich i wierze w reinkarnację stanowi najliczniejszą religię w Indiach. Różne formy medytacji i powtarzanie mantr to tylko część bogatej praktyki religijnej wyznawców hinduizmu, którzy otaczają kultem bóstwa Winszu i Śiwę oraz oddają cześć Ganeśie. Hinduizm powiązany jest z różnymi świętami okolicznościowymi, wśród nich najpopularniejsze to Święto Holi i Święto Diwali. Obok Hinduizmu jedną z religii Indii jest sikhizm, powstały w XV wieku w indyjskiej prowincji Pundżab z inicjatywy Guru Nanaki. Sikhizm skupia elementy islamu i hinduzimu, odrzucając wcielenia tylko jednego bóstwa. Zgodnie z nakazami sikhizmu jego wyznawcy muszą przestrzegać zasad moralnych, utrzymywać się z uczciwej pracy a obowiązkowy strój w postaci turbanu przewiązanego z barwionej tkaniny i kirpan to niewątpliwie cechy wyróżniające Sikha w życiu codziennym. I wreszcie najmłodsza religia bahaizm, której powstanie sięga XIX wieku. Bahaizm powstał w Persji, ale wraz z ekspansją migracji na kontynent azjatycki to właśnie między innymi w Indiach religia ta ma swoich wiernych wyznawców (największa wspólnota bahaicka na świecie). Bahaickie nauki podkreślają rolę jedności wszystkich religii świata i odwołują się do wiary w jednego Boga. Nakazy płynące z bahaizmu odnoszą się do życia dla potrzeb społeczeństwa, natomiast zupełnie odrzucają życie klasztorne czy w ascezie. Najbardziej popularnym miejscem kultu w Indiach jest Dom Modlitwy znany jako Świątynia Lotosu w New Dehli. Bogato zdobiona budowla w kształcie kwiatu lotosu, narodowego symbolu Indii, nie posiada w swoim wnętrzu żadnych figur czy posągów przedstawiających bóstwa. Bezpośrednio łączy się to z nauką bahaicką, która odwołuje się do równości wszystkich religii.
dr Justyna Turek