Koncert Lwowskiego Tria Fortepianowego
27 września 2020
W programie:
- Ludwig van Beethoven - Trio Fortepianowe B-dur, op.11
- Robert Schumann – Fantasiestucke op. 88 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian
- Wasyl Barwiński – Trio fortepianowe a-moll (1910)
LWOWSKIE TRIO FORTEPIANOWE działa od 1999 roku. Inicjatorem jego powstania i organizatorem jego działalności jest Natalia Rewakowicz, pochodząca ze Lwowa pianistka od początku lat 90-tych mieszkająca w Warszawie. Trio Fortepianowe ma na swoim koncie szereg koncertów w Polsce i na Ukrainie. Oprócz światowej klasyki z upodobaniem prezentuje muzykę ukraińską, w tym zwłaszcza twórczość lwowskiego kompozytora Wasyla Barwińskiego. Na repertuar zespołu składają się także utwory Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Franza Schuberta, Feliksa Mendelssohna, Antonina Dworzaka, Michaiła Glinki czy ukraińskiego kompozytora Myrosława Skoryka.
Koncert Lwowskiego Tria Fortepianowego w składzie:
Natalia Rewakowicz - fortepian
ukończyła z wyróżnieniem Lwowskie Konserwatorium Muzyczne w klasie fortepianu Olgi Kaczewej i organów Samuela Dajcza. Swoje pianistyczne umiejętności doskonaliła pod kierunkiem Vladimira Viardo. Już podczas studiów zajmowała się kameralistyką, występując z wybitną skrzypaczką Lidią Szutko, uczennicą Dawida Ojstracha, laureatem międzynarodowych konkursów muzycznych im. Czajkowskiego, Bacha i Sibeliusa. W 1990 roku przyjechała do Polski na stałe. Występuje jako solistka i kameralistka. Ma za sobą występy z orkiestrami symfonicznymi na Ukrainie i w Polsce. W latach 90-tych współpracowała z Triem Fortepianowym "Con Fuoco", z którym zrealizowała m.in. poetycko-muzyczny program "Paryski Salon Fryderyka" z udziałem Krzysztofa Kolbergera, utrwalony na płycie CD. Koncertowała m.in. z Olgą Pasiecznik, Martą Boberską, Adamem Klockiem i Jakubem Jakowiczem. Zajmuje się także pedagogiką prowadząc klasę fortepianu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie. W 2013 roku uzyskała tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławie na podstawie pracy o muzyce ukraińskiej.
Piotr Cegelski – skrzypce
ukończył we Lwowie Specjalistyczną Szkolę Muzyczną im. S. Kruszelnickiej w klasie skrzypiec J. Goldy, a następnie Konserwatorium Muzyczne im. P. Czajkowskiego w Moskwie jako ostatni uczeń Dawida Ojstracha. Odbył następnie studia podyplomowe w Konserwatorium Muzycznym w Kijowie w klasie Bohodara Kotorowicza. Jest laureatem II nagrody Ogólno-ukraińskiego konkursu skrzypcowego im. M. Łysenki w Charkowie. W Kijowie był solistą i koncertmistrzem Orkiestry Państwowego Teatru Opery i Baletu im. T. Szewczenki. Od 1991 roku mieszka w Warszawie, gdzie do roku 2019 piastował stanowisko koncertmistrza Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej. Z zespołem tym koncertował w wielu krajach Europy, w USA, Japonii, Korei Południowej. Koncertuje również jako solista i kameralista w kraju i za granicą. W składzie tria fortepianowego „Trinity” z pianistką Mari Terashima i wiolonczelistą Kazimierzem Koślaczem uczestniczył w otwarciu Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej w Nagoya, jako pierwszy skrzypek Warsaw String Quartet wystąpił w sali koncertowej Tokyo Bunka Kaikan razem z pianistą Kevinem Kennerem. Brał udział w Festiwalu Muzyki Współczesnej „Kontrasty” oraz Festiwalu „Wirtuozi” we Lwowie. W 2008 r. wystąpił w Warszawskim Teatrze Wielkim, wykonując partię solową w Koncercie d-moll na dwoje skrzypiec J.S. Bacha razem z Nigelem Kennedy z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej. Dokonał licznych nagrań w różnych zespołach kameralnych.
Olena Żurowa - wiolonczela
ukończyła Akademię Muzyczną im. Mykoły Łysenki we Lwowie w klasie Jurija Łaniuka, a także Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Wróbla i Maji Nosowskiej. Brała udział w kursach mistrzowskich w Zurichu prowadzonych przez Eberharda Finke, wieloletniego koncertmistrza wiolonczel Filharmonii Berlińskiej. Aktualnie mieszka w Warszawie. Swoją muzyczną aktywność dzieli między pedagogikę muzyczną i kameralistykę. Uczy gry na wiolonczeli w kilku szkołach muzycznych, wykorzystując, między innymi, Metodę Suzuki. Ma za sobą wieloletnią praktykę orkiestrową w składzie International New Symphony Orchestra pod batutą dyrygenta Gunharda Mattesa, z którą odbyła liczne tournée koncertowe w krajach Europy i Azji. Doświadczenia muzyka-kameralisty zaowocowały nową pasją – popularyzacją muzyki w formie koncertów-lekcji, w których pełni rolę prelegentki i wiolonczelistki i powiada o wiolonczeli, kompozytorach, o muzyce klasycznej i nie tylko. Od kilku lat współpracuje z bibliotekami, prowadząc autorski cykl spotkań „Opowieści snute smyczkiem”.
Koncert poprowadziła Emilia Komorowska.
Koncert realizowany z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i rygorów koronawirusowych.