Przegląd Teatrów Amatorskich SPOT

Przegląd Teatrów Amatorskich SPOT

14 kwietnia 2018

W dniu 14.04.2018r w Domu Kultury „Zacisze" odbył się Przegląd Teatrów Amatorskich SPOT. Na scenie zaprezentowało się 10 zespołów z całej Polski.

Jury w składzie: Aneta Płuszka, Ewa Domańska oraz Przemysław Wyszyński – przewodniczący, przyznało następujące nagrody:

  • Grand Prix Przeglądu i nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł dla Teatru Scena Kotłownia za spektakl Stopklatka Ostrowskiego Towarzystwa Inicjatyw Kulturalno Oświatowych OTIKO
  • Nagrodę dla najlepszego reżysera i nagrodę pieniężną w wysokości 500 zł dla Stanisława Dembskiego za spektakl Czarne/Białe
  • Nagrodę aktorską dla zespołu i nagrodę w wysokości 500 zł dla Teatru Nietentego, Teatr im. Aleksandra Sewruka z Elbląga
  • Wyróżnienie dla spektaklu Dziób w dziób Grupy Teatralnej Remiza ze Stowarzyszenia Kulturalny Serock
  • Wyróżnienie dla aktorów Teatru Blagier Spółdzielczego Domu Kultury ze Stalowej Woli za spektakl Piaskownica

Jury dziękuje wszystkim uczestnikom za udział w przeglądzie. Naszą uwagę zwróciła wyjątkowa dojrzałość  poszukiwań scenicznych, wrażliwość oraz zespołowość.

 

Teatry i spektakle: 

  • „Serenada” Teatr Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego
    • Reżyseria: Hubert Zimoląg
    • Scenariusz: Hubert Zimoląg na podstawie tekstu Sławomira Mrożka
    • Scenografia: Zespół Teatru Hybrydy UW
    • Muzyka: Babę zesłał Bóg Sławomir Wolski, Renata Przemyk
    • Obsada: Bruna – Agata Gontarczyk, Blond – Anna Maria Król, Kogut – Piotr Sokołowski, Ruda – Karolina Sudolska, Lis – Marceli Żyłka
    • „Serenada” Sławomira Mrożka to zabawna, czasem groteskowa opowieść o postrzeganiu ludzi i ich roli w określonych sytuacjach życiowych i zawodowych, zwłaszcza w świecie blichtru i show-biznesu. To ponadczasowa sztuka o uprzedmiotowieniu ludzi, ich szufladkowaniu i wkładaniu w utarte stereotypy i konwencje. Intuicyjne uchwyceniu typowych zachowań ludzkich rozbawi nawet największych sceptyków. Kurnik i zachodzące wśród jego mieszkańców relacje damsko-męskie są tylko metaforą, skłaniającą widzów do poszukiwania głębszego sensu, zwłaszcza do postawienia pytania, kim lub czym jest człowiek we współczesnym medialnym, celebryckim świecie. Czy ludzkie namiętności są niepotrzebne, a szczere emocje niemodne, czy doświadczamy zaniku tożsamości człowieka, jego indywidualności na rzecz masowej kreacji na podobieństwo tabloidowych schematów i wzorców?
  • „Szczurzysyn” Teatr TU, Miejskie Centrum Kultury w Czarnkowie   
    • Reżyseria: Artur Geremek
    • Scenariusz: Robert Jarosz
    • Scenografia: Artur Geremek
    • Muzyka: Filip Wyrwa
    • Szczurzysyn to opowieść o ksenofobi, nietolerancji, rodzących się lękach przed innością. Główny bohater Szczurzysyn jest inny niż jego rówieśnicy, którzy nienawidzą wszystkiego co jest różne od nich samych. To plemię Autochtonów ma swojego codziennego wroga Szczurzegodziada, a nienawiść między nimi ma nawet pewne reguły. Młody Szczurzysyn naiwny i pełen ufności pod wpływem autochtonów sam staje się nienawistny. Rodzi się w nim zło Stary Niedźwiedź obecny w każdym z nas, który czeka by się zbudzić i zniszczyć to co kiedyś kochaliśmy. Nasz spektakl jest próbą analizy rodzącego się zła w naszym współczesnym świecie, kraju. Pytamy dlaczego? Choć nie zostawiamy zbyt wiele miejsca na nadzieję. Spektakl jest zbiorową formą ruchu i słowa. Miał swoją premierę na XVIII Poznańskim Festiwalu Teatrów Marcinek, gdzie zdobył II nagrodę Jury Głównego i I nagrodę Jury Studenckiego. W najbliższy weekend spektakl będzie gościł na XVI Festiwalu Małych Form Teatralnych Arlekinada 2018 w Inowrocławiu.
    • Obsada: Szczurzysyn – Anna Sobczak, Szczurzydziad – Olga Grześko, Stary Niedźwiedź –Antoni Mielczyński, Autochton/Listonosz 5 – Weronika Tykfer, Autochton/Bobas 6 – Nicole Cieślak, Autochton 7 – Alicja Gębala, Autochton 8 – Aleksandra Wleklak, Autochton 9 – Zofia Molsak, Autochtom 10 – Martyna Raczewska, Autochton 11 – Bartosz Wicher, Autochton 12 – Mateusz Krzyżanowski, Autochton 13 – Roksana Kępa, pianino/fortepian – Filip Wyrwa

  • „Stopklatka” Teatr Scena Kotłownia, Ostrowskie Towarzystwo Inicjatyw Kulturalno-Oświatowych OTIKO Ostrów Mazowiecka
    • Reżyseria: RAFAŁ SWACZYNA
    • Scenariusz: MALINA PRZEŚLUGA
    • Scenografia: RAFAŁ SWACZYNA
    • Muzyka: z filmów Quentina Tarantino
    • Obsada: Michał Swiderski, Kathrin Sotrel, Karolina Paszko
  • „Piaskownica” Teatr Blagier, Spółdzielczy Dom Kultury Stalowa Wola
    • Reżyseria: Maria Bembenek
    • Scenariusz: Michał Walczak
    • Scenografia: zespół
    • Muzyka: KROKE
    • Obsada: Anna Janiec (Ona), Bartłomiej Kotwica (On)
  • „Absolwenci” Teatr Fraglesy, XLV LO im. Romualda Traugutta Warszawa
    • Reżyseria: Anna Dorosz
    • Scenariusz: Anna Dorosz – na podstawie fragmentów scenariusza filmowego Jerzego Stefana Stawińskiego pt. Jutro idziemy do kina, fragmentów reportażu Jerzego A. Wlazło o Henryku Troszczyńskim Chłopak z Katynia i fragmentów powieści Czas honoru. Pożegnanie z Warszawą
    • Scenografia: Anna Dorosz
    • Muzyka: Tennesee, Time H. Zimmer, "Może kiedyś innym razem" Eugeniusz Bodo, Polonez Ogińskiego Pożegnanie ojczyzny, Cheek to cheek Fred Astaire, Polskie drogi A. Kurylewicz
    • Obsada: Jerzy Bolesławski/pseudonim Władek – Dawid Wolitek, Krystyna / Duch – Klaudia Kucharska, Basia / pseudonim Ruda – Anna Ptaszyńska, Andrzej Skowroński – Tomasz Żurawski, Witold Zawada – Krzysztof Gardocki, Wacław Dołowy/Duch – Emil Rasiński, Personifikacja Polski Zniewolonej – Maja Folleher, Julia Radomska, Duchy – Julia Ruclak, Wiktoria Jadłowska, Weronika Kucharska 

  • „Odmieniec” Teatr Nietentego, Teatr im. A. Sewruka Elbląg
    • Reżyseria, Scenariusz: Piotr Boratyński
    • Muzyka: wybrane utwory muzyczne
    • Odmieniec to spektakl, który porusza problem ograniczenia wolności w różnych aspektach. Tytułowy bohater - dziewczyna, poznaje świat, w którym ludzie są sterowani jak marionetki, podporządkowani systemowi produkującemu nieszkodliwe istoty, a w razie potrzeby szybko reagującemu na wyłączenie z szeregu. Spektakl zadaje pytania - jak bardzo jesteśmy zmanipulowani i czy mamy odwagę wyrwać się ze szponów zniewolenia. Czy potrafimy być odmieńcami swojego życia?
    • Obsada: Dominika Borowska, Natalia Sawinicz, Aleksandra Kwietniewska, Magdalena Zarębska, Aleksandra Ulenberg, Aleksandra Stefanowicz, Adam Grot, Piotr Romanowski, Stanisław Szostak, Karolina Chmielewska, Maria Żejmo, Zuzanna Mrozik, Marta Sienica
  • „Dziób w dziób” Grupa Teatralna Remiza, Stowarzyszenie Kulturalny Serock
    • Reżyseria: Anna Kutkowska
    • Scenariusz: Malina Prześluga (adaptacja Anna Kutkowska)
    • Scenografia: Anna Kutkowska
    • Akcja spektaklu rozgrywa się na miejskim osiedlu, gdzie o dominację nad wszystkimi walczą gołębie. Bardzo wojownicze ptaki mają jednak nikłe szanse na wygraną z polującymi na nie kotami. W pewnym momencie do stada próbuje zbliżyć się wróbel, którego pojawienie się wprowadza spore zamieszanie do gołębiego świata. Dzięki odwadze i mądrości wróbla bardzo wiele się zmieni... 
    • Obsada: Sylwia Błaszczak – Dolores, Dominika Broniszewska – Anita, Michalina Krzepkowska – Stefa, Julia Pawlak – Żaneta, Aleksandra Pawlicka – Bożena, Angelika Przybyszewska – Mariola, Zofia Trześniewska – Irena, Julia Żbikowska – Teresa, Adam Korzniakow – Heniek, Gustaw Klyszcz – Przemek, Nikodem Samsel – Janusz
  • „Czarne/Białe” Teatr Fiakier, Dom Kultury Dorożkarnia Warszawa
    • Reżyseria, Scenariusz, Scenografia: Stanisław Dembski
    • Muzyka: stare przeboje, ludowa hiszpańska
    • Opowieść o tym, jak przejść przez piekło i zwyciężyć. Bohater jest synem Wenezuelczyka i Hiszpanki, wnukiem szefa Komunistycznej Partii Hiszpanii, który przez wiele lat ukrywał się w Rosji przed reżimem generała Franco. Gallego urodził się częściowo sparaliżowany, a lekarze powiedzieli matce, ze zmarł przy porodzie. Wychowywał się jako sierota w sowieckich domach dziecka. Był więc niejako potrójnie wykluczony jako odmieniec (ze względu na południowy typ urody), sierota i osoba niepełnosprawna fizycznie. Z tej perspektywy opisał swoje dzieciństwo i młodość, które upłynęły pod znakiem walki z chorobą, ale i walki z okrucieństwem sowieckiego systemu, kierującego zdolnych intelektualnie, lecz upośledzonych fizycznie, młodych ludzi z sierocińca bezpośrednio do... domu starców. 
    • Obsada: Weronika Sójka-Mazurek – Niańka / Dziecko, Aleksandra Marczak – Hiszpanka/ Nauczycielka, Nina Michalak – Nauczycielka II / Dziecko, Alicja Brzósko – Nauczycielka III / Dziecko, Zuzanna Rudnicka - Dziecko, Maria Kowalska – Dziecko, Jan Jasiek – Chłopiec I (scena lepienia plasteliny), Artur Kępczyński – Chłopiec II (scena z poduszką), Antoni Brade – Chłopiec III (lekcja matematyki)
  • „NieFer” Resume, Fundacja Czas Kultury Legionowo
    • Reżyseria, Scenariusz, Scenografia, Muzyka: Adam Aksamit 
    • Spektakl na podstawie tekstu Witolda Gombrowicza Ferdydurke. NieFer powiada o ważnych problemach społecznych i językowych w szkole. Młodzi ludzie, spierają się o ważne dla nich słowa i zachowania, z jednej strony lekcja, profesor, a z drugiej strony uczniowie chcący zdziałać dla siebie jak najwięcej. Co się stanie, gdy do szkoły postanowi zajrzeć wizytator. Sztuka pełna groteskowych sytuacji i dla niektórych pełna wspomnień i emocji. 
    • Obsada: Sławomir Chodorski – Syfon, Anna Pawłowska – Mięta, Monika Gajownik – Zuta, Marcelina Pietras – Julia
  • „Na pełnym morzu” Teatr Poezji i Muzyki „U Radziwiłła”, Szydłowieckie Centrum Kultury Zamek 
    • Reżyseria, Scenariusz, Scenografia: Sława Lorenc Hanusz
    • Obsada: Szef – Wojciech Urbaniak, Średni – Kajetan Górlicki, Mały – Piotr Stopa, Listonosz – Kuba Czapnik
  • Pociąg do SPOTu Młodzieżowe Studio Teatralne, Dom Kultury Zacisze 

Aneta i Robert Płuszka sięgają do historii SPOTu:

Kiedy w 1996r. rozpoczynaliśmy naszą przygodę z DK Zacisze, byliśmy świeżo upieczonymi absolwentami szkół teatralnych. Głowy mieliśmy pełne pomysłów, serca wypełnione artystyczną pychą i opiekę pewnej muzy imieniem Melpomena.

Pierwszy zespół, który stworzyliśmy na Zaciszu był jak dynamit: młodzi, zdolni, pełni rozsadzającej ich ekspresji. Ich umiejętności sceniczne i doświadczenie teatralne było…żadne. Grupa chcąc nie chcąc, otrzymała wiele mówiącą nazwę TnT. I nie było tu nawiązania do znanej firmy przewozowej, lecz do związku chemicznego o nazwie trinitrotoluen. Jej pierwsza pełnowymiarowa premiera odniosła wielki sukces. Spektakl pt. „Twister 3” miał swoich wiernych fanów, którzy przychodzili na każdy pokaz. To był przełom. Także w naszym myśleniu o teatrze, reżyserii i sztuce aktorskiej. To dzięki tym młodym ludziom (w większości z Targówka) uwierzyliśmy, że potrafimy: tworzyć, wzruszać, inspirować i zaskakiwać. Mówiliśmy ich językiem: przecież byliśmy niewiele starsi od naszych wychowanków. Tworzyliśmy wielką, artystyczną rodzinę. Przeżywaliśmy ich porażki i cieszyliśmy się z ich sukcesów. Pomagaliśmy, przekładaliśmy przez kolano, wysłuchiwaliśmy ględzenia rodziców, tłukliśmy do głów, zdawaliśmy kilkanaście matur. Po nocnych próbach odwoziliśmy ich do domów - nasze małe autko okazywało się bardzo pojemne J… DK Zacisze było naszym miejscem, a dobrym (choć surowym i wymagającym) duchem pani Bożenna Dydek. Po „Twisterze” przyszły: „Portrety”, „Sen nocy (nie)letniej”, „Sindbad”, „Alchemik”, „Piotruś Pan”… Poczuliśmy, że trzeba stworzyć festiwal teatralny, na którym „nasze dzieciaki” mogłyby się zmierzyć z innymi zespołami. Chcieliśmy pokazać, że teatr to wielka rodzina, którą łączy miłość do nieograniczonego tworzenia.

Razem z grupą aktorów TnT wymyśliliśmy festiwal teatralny SPOT. Dlaczego SPOT? Światło spotu jest szczególne. Oświetla dokładnie to, co ma być oświetlone. Ten jeden punkt i ani centymetra więcej. Do jury udało nam się zaprosić znakomitych aktorów: Jana Machulskiego, Jerzego Zelnika, Ewę Gawryluk, Piotra Szwedesa… „To były magiczne lata”…usłyszeliśmy niedawno od jednej z naszych wychowanek.

I chociaż SPOT nie jest już „naszym” festiwalem, to sentyment miejsca, pasji i sztuki w czystej postaci nadal pozostał. Tym bardziej miło mi jest, że po raz kolejny zostałam zaproszona do jury festiwalu, który powstał dla młodych pasjonatów teatru. Jestem przekonana, że będzie to spotkanie maniaków sztuki, indywidualności i artystycznej  swobody.

SPOT: SPOT-kajmy się w teatrze.

 

Jury SPOTU:

EWA DOMAŃSKA

Aktorka Teatru Polskiego w Warszawie. Od debiutu w 1984 roku w „Weselu” w reż. Kazimierza Dejmka jest tej scenie wierna od 35 lat. 

Ewa Domańska ma w swoim dorobku kilkadziesiąt ról teatralnych, filmowych, telewizyjnych, radiowych i dubbingowych. Obsadzana jest najczęściej w rolach klasycznych, komediowych, ale także szekspirowskich i dramatycznych. Występowała u boku wybitnych artystów m.in. Andrzeja Łapickiego, Zbigniewa Zapasiewicza, Jana Englerta, Wiesława Gołasa ,Wiesława Michnikowskiego, Ignacego Gogolewskiego, Andrzeja Seweryna. Partnerowali Jej m.in. Natalia Sikora, Joanna Trzepiecińska, Piotr Cyrwus, Jacek Kawalec, Wojciech Malajkat.

W filmie, Ewa Domańska zadebiutowała rolą Asi w „Austerii” Jerzego Kawalerowicza. Później wystąpiła w roli Czajki w „Leśmianie” u boku męża Piotra Bajora, a także grała rolę Matki w telewizyjnym „Janku Muzykancie”. Zagrała w serialach „W labiryncie” oraz „Lekarze”.

Osobiście, ceni swój  liczny udział w dubbingu i w teatrze Polskiego Radia, gdzie stworzyła kreacje m.in. Oleńki z „Potopu”, Danusi z „Krzyżaków”, Zosi z „Pana Tadeusza” czy Soni z „Wujaszka Wani”.

Obecnie cieszy się satysfakcjonującą współpracą z wybitnym reżyserem ukraińskim Vladem Troickim. W Jego „Ukraińskim Dekameronie” zagrała dwie dramatyczne  role Matki i Śmierci. W swojej pracy zawodowej miała również kontakt z dziećmi i młodzieżą uczestnicząc przez kilka lat w prezentacji literatury w szkolnych programach edukacyjnych, w akcjach „Cała Polska czyta dzieciom”, prowadząc warsztaty teatralne i będąc Jurorem konkursu „Warszawska Syrenka”.

Żartobliwie sama artystka coraz częściej cytuje jednego ze swych wybitnych Pedagogów Aleksandra Bardiniego: „... zacząć jako aktor to jedno, ale skończyć karierę w tym zawodzie to dopiero nie lada wyczyn…”.

ANETA PŁUSZKA

Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Wydziału Lalkarskiego we Wrocławiu (1994). Od 1995 r. aktorka warszawskiego Teatru Baj. Jest reżyserem teatralnym („Pinokio” wg Carlo Collodiego, „Zima w Dolinie Muminków” Tove Janson, „Wielkomilud" Roald Dahl, „Dr Dolittle i jego zwierzęta” Hugh Lofting, „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy).

 Aneta Płuszka jest również autorką wierszy, bajek i piosenek dla dzieci. Od ponad 20 lat związana z teatrem amatorskim, gdzie uczy, reżyseruje i prowadzi warsztaty.

PRZEMYSŁAW WYSZYŃSKI

Aktor teatralny, filmowy i głosowy. Reżyser, choreograf, doktor sztuki i wykładowca AT. Absolwent Lee Strasberg Theatre & Film Institute w Los Angeles (2013r.) oraz Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (2010r.). Współpracował z warszawskimi teatrami m.in.: Teatr Narodowy, Teatr Polski im. A. Szyfmana, Teatr Dramatyczny, Teatr Capitol, Teatr Scena, gdzie tworzył spektakle z takimi reżyserami jak m. in.: Jacques Lassalle, Jan Englert, Michał Zadara, Natalia Korczakowska, Jarosław Kilian, Agnieszka Lipiec-Wróblewska, Artur Tyszkiewicz, Andrzej Ferenc. Oto niektóre realizacje: „Aktor" C.K. Norwid, "Bezimienne dzieło" St. I. Witkiewicz, „Lorenzaccio” A. de Musset, „Natan Mędrzec” G. E. Lessing, „Król Lear” W. Shakespeare, „Miłości Chopina” na podst. listów F. Chopina, „Śluby Panieńskie” A. Fredro, „Romeo i Julia” W. Shakespeare, „Księżniczka na opak wywrócona” P.C. de la Barca, „Balladyna” J. Słowacki, „Zbójcy” F. Schiller, „Kordian” J. Słowacki.

Od 2010 roku stale współpracuje z Teatrem Polskiego Radia jako aktor i reżyser („Witz", „Virion" - nagroda Audiobook Roku 2017). Praca głosem obejmuje także wiele realizacji dubbingowych polskich wersji językowych filmów i seriali.

Pracownik naukowy Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia warsztatowe z walk scenicznych w oparciu o repertuar klasyczny. Uzyskał tytuł naukowy doktora sztuki teatralnej po obronie pracy napisanej pod kierunkiem p.prof. Jana Englerta. Choreograf walk scenicznych, oto niektóre realizacje: „Lorenzaccio” A. de Musseta, reż. Jacques Lassalle, Teatr Narodowy w Warszawie; „Król Lear” W. Shakespeare’a, reż. Jacques Lassalle, Teatr Polski w Warszawie; „Sługa dwóch panów” reż. Tadeusz Bradecki, Teatr Dramatyczny w Warszawie.

Brał udział w takich produkcjach filmowych i telewizyjnych jak m .in.: „Różyczka” reż. Jan Kidawa-Błoński, „W Sieci" reż. Katarzyna Babicz, „Prawo Agaty", „Na Wspólnej", „Ojciec Mateusz", „M jak miłość". Wyreżyserował film krótkometrażowy pt. „Makbet" inspirowany twórczością W. Shakespeare'a.

FILMY: